söndag 9 oktober 2011

Olika Simstilar

Jag blev lite nyfiken på vilken effekt olika simstilar har när man simtränar, alltså vilka olika muskler simstilarna tränar, så jag använde min bästa vän Google för att hitta lite information.

iForm.se hittade jag en kort men koncis artikel som gick igenom just detta. Kort och gott så fick jag ut följande information:

Bröstsim: Tränar främst övre delen av ryggen, övre delen av bröstet, överarmarna, lårens in- och yttersidor samt anklarna.

Fjärilsim: Tränar främst magmuskler, rygg, bröst, axlar och rumpan.

Ryggsim: Tränar främst bröst, armar, rygg, höfter samt alla muskelgrupper i låren.

Crawl: Tränar främst mage, bröst, armar, rygg, lår och höfter.

Sist jag var och simmade så simmade jag bröstsim vilket jag tycker är väldigt behagligt. Det är tyvärr också den enda av dessa simstilar jag verkligen behärskar.

Ryggsim tycker jag är väldigt avslappnande, men vet inte riktigt om jag gör rätt. Crawl tror jag att jag lyckas utföra något sånär som man ska, men har aldrig fått något utlåtande av en expert precis, så jag kanske gör helt fel, vem vet. Vad gäller fjärilsimmet har jag provat det några gånger men aldrig riktigt lyckats. Kommer knappt framåt och det slutar med att jag måste ge upp för att andas. Det ser dock lite häftigt ut och det verkar samtidigt otroligt explosivt!

Jag blev väldigt sugen på att variera träningen och blanda mellan dessa olika simstilar, vilket innebär att jag också måste lära mig dem. Det jag är sugen på att lära mig först är i så fall fjärilsimmet! Återkommer om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar